Viikko Ruotsissa

23.9 onkin vähän erilaisempi viikko ohjelma tiedossa. Ensinnäkin mun viikko alkoi poikkeuksellisesti jo sunnuntaina. Ja toiseksi tämä viikko ei ole rekkaleski viikko, sillä tää neiti pääsikin työreissulle mukaan. Sunnuntaina lähdettiin kohti Helsinkiä ja satamaa. Siljan laivalla yli ja kohti Ruotsia. Laivassa meillä oli, ihan viihtyisä hytti vaikka ei ollut ikkunaa. Rekka kuskeille on oma ruokala ja menimme sinne syömään. Mulla oli tilaisuus kerrankin päästä valmiiseen pöytään. Oli ihan kiva syödä rauhassa ja ihan vain olla. Vähän kyllä hirvitti, kun voimakkaan tuulen takia laiva kyllä keinui aika kivasti. Ruokaillessa jo onnistuin sössimään ja sain sotkettua ainoat mukana olleet housut ruualla. Se oli sitten pakko käydä shoppailemassa sen verran, että sain uudet pögät. Mukaan tarttui muutakin, mutta siitä lisää pian tulevassa kauneus hömppää postauksessa.

Mä olin kyllä niin fiiliksissä, kun saatiin asiat järjestettyä niin, että pääsin mukaan reissuun. Pääsin vihdoin näkemään miten laivaan ja laivasta ajetaan pois. Ja ylipäänsä tänne Ruotsiin pääsimme. Olen tänä aikana (8kk) päässyt kerran mukaan ja mun huonolla tuurilla silloin oli just Suomi viikko ajojen suhteen. Iso kiitos vaan elukoiden vahdeille <3

Keinumisesta meinasi vähän tulla huono olo, mutta pitkän päivän jälkeen uni kyllä tuli ilman ongelmia. 24.9 aamupalan jälkeen lähdettiin jo rekkaan odottelemaan maihin pääsyä. Hetken ajan kävimme kannella, mutta tuuli niin paljon, ettei siellä tarjennut kovin kauaa ihmetellä. Keli näytti upealta ja saavuimme maihin. Kävimme muutaman sadan kilsan säteellä muutamassa purku/lastaus paikassa ja illalla takaisin seuraavaa satamaa.

25.9 oli eri laiva tällä kertaa. Tosi viihtyisä laiva sekin. Laiva oli Finnlines eli lähinnä kuskeille rahtilaiva. Vähän oli siellä orpo olo, kun joka toinen äijä tuijotti, et kukas helekutti sä olet. Mun lisäksi näin kaksi naista kyseisellä baatilla. Eipä siellä kummemmin jaksanut pyöriä. Suihkuun/syömään ja nukkumaan. Tai kävimme yksillä drinkeillä. Laiva keinui edellistäkin enemmän. Hytti oli ihan kuin hotelli huone ja nyt löytyi ikkunakin. Oli kyllä niin pimeää jo laivaan mennessä, ettei sieltä paljoa näkynyt. Aamulla oltiin Naantalin satamassa ja käytiin Suomen päässä Liedossa, Pirkkalassa ja Kolhossa ja sieltä ajeltiin takaisin Turkuun. Reilu 16 tunnin päivän jälkeen ei tarvinnut hirveästi lampaita laskea, kun vedettiin ihan sikeitä aamuun saakka.
26.9 heräiltiin pirteämpänä, kun edellisaamuna ja lähdettiin Turusta Naantaliin hakemaan uutta kärryä. Naantalista matka jatkui kohti Vantaata ja sieltä Kouvolaan. Tässä vaiheessa luultiin, että loppu viikko menee Suomessa, mutta kuten tapana on tilanteet elää ja tuli soitti, että iltalaivalla satamaan ja Ruotsiin takaisin. Kovalla kiireellä loppu matka Kouvolaan ja sieltä ripeästi köröttelemään satamaa kohti. Matkaa oli se 316km ja rekka kulkee 80km/h, joten aikataulussa oli parempi pysyä, että ehdimme.  Taas oli eri laiva Viking Linen Grace, joka oli ehdoton lemppari tähän mennessä. Ihan älyttömän hieno ja meidän raflassa oli ihana tunnelma. Innostuin myös piipahtamaan vaihteeksi Tax Freessä vaihteeksi.
27.9 lähdettiin laivasta kohti Upplands Väsbyyn purku paikalle.  Matka jatkui Nykvarniin lastaamaan. Sieltä lähdimme Tukholmaan Viking Linen satamaan viemään kärryä. Satamasta matka jatkui Silja Linen satamaan hakemaan uutta kärryä. Uuden kärryn kera lähdimme takaisin Nykvarniin tekemään uuden purun ja lastauksen. Sieltä lähdimme illan pimentyessä köröttelemään kohti Kapellskärin satamaan, johon jäimme yöksi. Päivälle oli tullut rapiat 16h jälleen pituutta ja uni tuli kyllä heti kun pään sai tyynyyn.
28.9 perjantaina lähdimme satamasta Tukholmaan. Tukholmasta ajelimme Moraan. Vihdoin päästiin kauemmas keskusta alueilta ja köröttelemään pienemmille teille. Siinä sai sitten ihailla ihan mielettömiä maisemia 312 kilometriä. Loistavaan aikaan tämä meidän reissu, kun alkaa luonto muuntua syksyksi ja luonto antaa parastaan. Morassa oli purku ja täydet pisteet sen paikan trukkiukolle. Täällä ei siis yleensä missään pureta/lastata itse vaan trukkikuskit hoitavat homman. Syystä tai toisesta monessa paikassa venyy ja kestää ihan tuhottaman kauan. Tuolla paikassa trukkikuski oli valmiina odottamassa ja aloitti hommat heti. Eikä kauaa nokka tuhissut, kun auto oli tyhjä. Samaa ei voi sanoa eräästä paikasta, jossa nimeltä mainitsematon tyyppi lastasi autoa niin kauan, että olisin varmasti jopa itse homman hoitanut nopeammin. Tuolta lähdimme hippulat vinkuen Rättvikiin. Matkaa ei ollut kuin n. 40 km ja meillä oli todella hoppu koska kyseinen paikka oli menossa kiinni. Paikan pihaan saavuimme 8min ennen kuin paikka meni kiinni, mutta siitä huolimatta nuoret ukot kävelevät meitä vastaa ja sanoo, että hommat jo hoidettu tältä erää. No perjantai niin yllätys sinänsä, että porukka lähtee etuajoissa duunista. Tämä tarkoitti siis, sitä, että me jouduimme odottamaan maanantai aamuun, että saamme kuorman päälle ja lähtemään takaisin Suomeen.

Kuten todettu, ei tässä pysty moneen aina itse vaikuttamaan. Meillä on upeat maisemat taukopaikalla, joten ei meillä hätää. Mutta kurja kun eläimien vahdit joutumaan venymään omista aikatauluistaan.  Ajattelin jakaa meidän viikon blogiin ja tehdä tämmöisen yksinkertaisen rekkapäiväkirjan. Meillä on ollut ihana viikko ja Ruotsi vaikuttaa oikein mukavalta paikalta.  Silti ihana lähteä kotiin ja Nikolla vapaa viikko töistä jonka yritämme käyttää uuden työn löytämiseen.
Reissussa: 9 päivää, 4 laivaa ja hurjat 3060 kilometriä.
Ps. Ruotsalaisten kahvi on ihan hemmetin pahaa!