2019 tavoitteet



Näin suunnilleen vuoden alussa ajattelin tehdä tämmöisen tavoite/toive listan tälle 2019 vuodelle. Vuoden lopussa voidaan tähän sitten palata ja katsotaan kuinka moni näistä 11 kohdasta toteutuivat. Ja ainakin joskus minulle on sanottu siitä, että jos tekee tällaisen havainnollistavan listan alkaa alitajuisesti pyrkiä niitä asioita kohti. Ja tämä oli oikeastaan aika hauska tehdä. Mun kohdat on kaikki tosi realistisia ja saavutettavissa. Vähän leikkisä tapa muistaa, että millaisia juttuja haluisi tehdä.


 1. Ihan ensimmäisenä kohtana mulla on se, että lukio valmiiksi. Tämä on myös tärkein kohta tästä listasta. Olen aivan valmis pääsemään lukiosta eroon.


2. Toisena kohtana mulla on Luca koulutettua. Meillä siis vähän harjoiteltavaa tuon vetämisen suhteen ja koira kohtaamisissa on paljonkin treenattavaa. Luca liian innolla haluisi tervehtiä kaikkia.




3. Kolmantena kohtana mulla on lukea enemmän. Lukion takia muu lukeminen on aika vähissä. Vaikka tykkäisin lukea, mutta aikaa menee jo niin paljon kouluun, ja koulussa lukemat kirjat harvoin on ihan samanlaisia mitä vapaaehtoisesti lukisi. Myös äänikirjat kiinnostaisi kokeilla koska niitä saisi niin kätsysti kuunneltua muun tekemisen ohella. Ei vain jotenkin raaski maksaa siitä kuitenkaan.




4. Tää kohta on varmaan monen muunkin listalla. Nimittäin herkkujen vähentäminen. Ei siis mikään laihdutuskuuri tai dieetti eikä mikään vuodenvaihteeseen kuuluva "terveellinen elämä" lupaus. Ihan vaan, että ihan aina ja jatkuvasti ei tarvis herkutella. Pienen pientä säännöstelyä siihen edes. Muuten on aika päättäväinen tyyppi, mutta herkuttelun suhteen mun kontrolli on jossain  ihan missä lie.



5. Viides kohta mulla on panostaa laatuaikaan ystävien kanssa. Mä olen tosi kotihiiri nykyään ja viihdyn kotona hyvin. En tarvitse päivittäin sosiaalisia kontakteja ympäri ämpäri. Perus arkipäivät menee helposti vain kotona koulun ja blogin parissa. Tai muuten vain olemalla. Haluisin kuitenkin opetella vähän enemmän itse liikkumaan arkena. Välillä vaikka haluisinkin lähteä jonnekin niin sitten ajatellen helposti et nyt tässä menee kokopäivä ja sitten se on siitä ja tästä ajasta pois. Ja olen muutenkin aina ollut semmoinen, että kun muut on päivällä et hei tehdäänkö jotain niin mulla tulee kahdeksan aikaa illalla semmoinen vireys, että nyt voisi lähteä kahvittelemaan vaikka. Tähän haluan itse ehdottomasti panostaa ja olla aktiivisempi ystävä.




6. Kuudes kohta on vähentää turhaa someaikaa. Tätä olen pyöritellyt jo pitemmän aikaa, mutta nyt asialle on tehtävä jotain. Päivän aikana tulee ihan älyttömästi tuhlattua aikaa turhaan puhelimen näpräykseen.. Ihan vain selaamalla someja tai pelaamalla. En vielä ihan tiedä tarkkaan miten tätä lähden toteuttamaan, mutta puhelimeen ilmeisesti voi tehdä jotain rajoitteita kuinka paljon voi mitäkin käyttää. Lisäksi yksi iso muutos mitä pyörittelen on se, että ei toisi puhelinta makkariin ollenkaan! Sain idean, kun katsoin Janni Hussin videota missä hän otti kanssa tämmöisen haasteen, että makkari on vapaa puhelimesta. Tajusin itsekkin, että hitto meilläkin aina illat on sitä, että kummatkin tuijottaa omaa puhelinta. Kai sen ajan voisi paremminkin käyttää.. Mutta tämän pitää olla sitten yhteinen päätös, joten täytyy keskustella tuon toisen kanssa vielä mitä olisi mieltä.




7. Tämä kohta harmikseni on edelleen tällä listalla ja se on mikäs muukaan kuin raskaus. Itse en varsinaisesti voi asiaan vaikuttaa onnistuuko se, mutta halusin sen kuitenkin laittaa. Onhan se kuitenkin mitä eniten toivon. Ja aina esimerkiksi hyvinvointiin ja muuhun pystyy vaikuttamaan asian tiimoilta.




8. Kahdeksas kohta on mun listalla ollut ennenkin. Nimittäin osta kamera ja opettele kuvaamaan. Ja ei en usko, että musta mitään ammattilaista taioitaan eikä tarvitsekaan. Mutta pitkään olen haaveillut jo jostain perus aloittelevalle tarkoitetusta kamerasta. Ihan muutenkin haluisin opetella kuvaamaan kaikenlaista  kuten eläimiä ja luontoa. Tai ihan vaan instagramin ihmeelliseen maailmaan. Mutta blogiinkin haluisin erityisesti tämän muutoksen tehdä. Toivottavasti tämä toteutuu pian.




9. Yhdeksäntenä kohtana minulla on parisuhteen "ylläpito". Eli parisuhde ei itsekseen aivan pystyssä pysy niin siihen pitää aina välillä panostaa enemmänkin. Kivaa tekemistä ja laatuaikaa ja sen semmoista. Parisuhde mulla on ehdottomasti isoin kantava voima ja sitä ei saa itsestäänselvyytenä pitää koskaan.




10. Osittain saattaa liittyä edelliseen kohtaan, mutta tälle vuodelle on kaavailtu ainakin ehkä laivareissua ja jossain kohti tätä vuotta toivon, että päästäisiin kylpylään vaikka pienelle minilomalle. Kylpylästä puhuttiin jo, kun olin raskaana, että ennen vauvaa pitää päästä vielä johonkin niin pidetään tästä nyt kiinni.



11. Tämä kohta on tämmöinen "ehkä" tässä listassa nimittäin tatuointi. Mä olen aika hissukseen ottanut tatuointeja aikalailla tällä kerran vuodessa tahdilla. Nyt ihan riippuu kaikki siitä millä aikataululla tulisin uudestaan raskaaksi. Jos siinä menee niin sitten voisi taas jotain pientä suunnitella. Vielä ei ole varsinaista tatska kuumetta, kun vasta loppuvuodesta kävin uusimman ottamassa ennen raskautta ja olin varautunut siihen, että nyt tulee pidempi tauko niiden suhteen. Ja haluan nyt ensimmäisenä saada tuon kameran ostettua.




Mitkä on sun 2019 vuoden haaveet ja tavoitteet?  :)

Kommentit