Voiko vauvanvaatteita ostaa ennen raskautta?

Tulipa tässä mieleen kirjoittaa vähän vauvanvaatteista. Olen aiemmin miettinyt kirjoittaako tästä aiheesta mutta miksipä ei toisaalta. Eli nyt puhutaan vauvanvaate hankinnoista ennen raskautta. Uskoisin aiheen jakavan mielipiteet ja kerron nyt omia ajatuksiani tähän liittyen. Tiedän ihmisiä joille tämmöinen on ihan hulluutta suorastaan ja tiedän myös ihmisiä jotka ovat sitten ilmeisesti yhtä hulluja kun minä. 

Eli meillä on siis jo vauvanvaatteita vaikka en ole raskaana. Mä olen kirppistellyt ja muistaakseni ehkä kerran aiemmin ostanut alesta pari juttua. Mä tykkään käydä kirppiksillä muutenkin ja siellä on nyt niitä vauvajuttuja tulee vastaan ihan pilvin pimein ja aina ei vain malta  olla ostamatta söpöjä juttuja. Mitenkään älyttömästi meillä ei niitä ole mutta löytyy kuitenkin. 




Sitä on vähän hankala edes selittää miksi niitä olen ostanut, mutta muutamia pointteja. Eli ensinnäkin miksi ei? Miksi niitä saisi ostaa vasta sitten kun on raskaana tai silloinkin pitää odottaa vaikka ja mihin asti, että niitä uskaltaa ostaa. Ymmärrän siis täysin sen seikan, että jos keskenmenon sattuessa tai vauvan menehtyessä ei halua niihin kotona törmätä. Mutta henk.koht en taas usko siihen että jos niitä löytyy jo, että niissä olisi mitään sen kummempaa taikauskoa ainakaan. Eli siis niin, että jos ostaa vaikka alkuraskaudessa jotain niin sitten voikin tulla keskenmeno. Ja mulla on keskenmeno takana enkä itse kokenut ahdistusta muutamasta vaatenutusta vaatekaapin perällä piilossa. Päinvastoin raskausaikana iskä ehti yhdet tossut silloin ostaa kun olin raskaana ja siitä jäi ihana muisto ensinnäkin siitä raskaudesta ja etenkin iskän menehdyttyä niille tuli tunnearvoa ihan valtavasti. 

Toisekseen nämä vaatteet joillain tavalla tuo mulle lohtua. Ne muistuttaa mua konkreettisesti siitä miten varten tässä taistellaan. Ehkä ne vaatteet on mulle se mitä siitä vauvakuumeesta on vielä jäljellä. Joskus on kiva vain ihastella pieniä nuttuja ja olla kuten kuka tahansa vauvaa haaveileva. Pientä vaihtelua postaus kuviin ainakin kun laitan söpöt vauvanvaate kuvat eikä perinteisiä pistos tai lääkekuvia. 

Toisaalta olen myös huomannut, että maku muuttuu ajan kanssa. Siksi en ihan hirveästi ole ostellut kuitenkaan ja myös tiedän, että aikanaan halutaan sitten ostaa enemmän joko tytölle tai pojalle. Siksi en edes muista koska olisin viimeksi mitään ostanut. Ja en myöskään halua, että koko vaatekaappi on valko-harmaa.


Tänään oli kuitenkin poikkeus kun käytiin cittarissa ja ale nurkkauksesta tuli vastaan vauvanvaatteita. Sain miehenkin ylipuhuttua et voin nyt yhden kerran pari juttua ostaa. Kävin siellä ale nurkkauksessa varmaan viisi kertaa pyörimässä ja aina lähdin pois. Lopulta sitten sanoin Nikolle, että mä näin niin ihanat kuosit et voitasiko ne ostaa. Miehelle ei siis varsinaisesti ole ongelma niiden osto vaan enemmänkin just järjellä ajattelee, että niitä ehtii kyllä ostamaan sitten kun aika on. Mutta nyt ostettiin noi kolme ihanaa bodya. Se on muuten jännä kun noita ostaa niin on kauhean jotenkin outo olo siellä kaupassa. Koko aika mietin jos tulee joku tuttu vastaan ja käsittää tilanteen väärin tai, että joudun selittelemään mikä homma. 

En ole kauheasti edes lähipiirin kanssa jutellut noista hankinnoista. Äidille aina laitan kuvia jos jotain olen ostanut. Ja se jaksaa mun kanssa niitä ihailla pitämättä ihan pimeänä. Onneksi tiedän muutamia muitakin jotka tätä harrastaa vaikka muuten suurin-osa taitaa olla maltillinen näiden suhteen. Eikä tulisi mieleenkään hommata mitään vauvajuttuja.

Ja toisaalta  jos nämä ei koskaan käyttöön pääse niin aina voi sitten lahjoittaa jollekin joka tarvitsee. 

Kerro oma kokemuksesi? Ostatko vaatteita heti kun mahdollista vai viimehetkellä vasta?

PS. 28 päivää IVF suunittelukäyntiin! 

Kommentit

  1. Haluisin niin ostella. Just nää kirppari löydöt. Aivan ihania. Aloin itse kutomaan sukkia ja hattuja. Tai no.. yks sukka ilman paria ja puolikas pipo😅. Jotenki niit on kiva kutoa pikkuhiljaa. Sit on kiire ku viimesillään on. Oon muutenki tosi malttamaton tekee mitää loppuun 😅

    VastaaPoista
  2. Kerran olin raskaana, mutta sain keskenmenon. Sillon olin jo ostanut ehkä 3 bodya. Sen jälkeen olen ostanut melkein kaikki vaatteet 80cm asti kirppareilta ja facebookista. Se on ollut tietynlaista terapiaa ja kun ajatus kerran on saada se lapsi vielä niin ei se turhaakaan ole. Ajattelen myös että näin ei sitten tule kiire kun oikeasti niitä vaatteita tarvitsee ja sit pitäis vaan ostaa täyshinnalla uusia ja tiettyjä kuoseja mitä just sillon saatavilla. On niitä pöhkömpiäkin harrastuksia...

    VastaaPoista

Lähetä kommentti